POLITIKA
Grécke
mestské štáty boli malé a zvláštne, nakoľko sa v nich pokladalo otroctvo
za samozrejmosť. Ženy zostávali doma, zastávali v spoločnosti podradnú
úlohu. Aristoteles nevzniesol nikdy kritiku na takúto spoločenskú organizáciu,
napriek tomu sú jeho názory zaujímavé a plné postrehov.
VZŤAH
POLITIKY A ETIKY
Verí,
že ľudské bytosti môžu žiť dobrý život iba ak sú súčasťou organizovaného politického
spoločenstva. Ľudia sú spoločenskí na základe prirodzenosti. Nemôžu dobre žiť
osamote. Osamelo môžu žiť zvieratá alebo Boh. Podľa Aristotela nie sme
samostatné bytosti, lebo máme potreby, ktoré napĺňajú iní – reproduktívne
potreby, emočné, materiálne. Argumentom na spoločenskú prirodzenosť je
existencia ľudského jazyka, nástroja komunikácie, ktorých meníme iných
a iní menia nás. Dieťa začína hovoriť ako začína chodiť, ale jazyk sa
rozvíja v spoločenstve.
POLITICKÉ
SPOLOČENSTVÁ
Aristoteles
zakladal na schopnosti ľudskej bytosti usudzovať v spoločenstve
a organizovať ho tak, aby sa uspokojili naše potreby rozvinúť naše
schopnosti v najväčšej miere. Na tento účel má veľkosť a ústavu
mestský štát. Iné združenia sú veľmi malé alebo veľké. Napríklad rodina je
najzákladnejšia forma ľudského spoločenstva, ale nie je dostatočne veľká, aby
uspokojila všetky potreby človeka . Partner
a deti môžu byť duchaplné a podnetné, je však nepravdepodobné,
že ich bude zaujímať všetko to čo nás. Miesto, kde sa ľudia, môžu najlepšie
rozvíjať je spojenie dedín, z čoho podľa Aristotela vznikol typický grécky
mestský štát. Je dostatočne veľký, aby poskytol všetky stimuly a kontakty
s inými. Aristoteles si uvedomoval, že existuje vyšší stupeň organizácie
ako mestský štát čiže národ. Život v ňom pokladal za frustrujúci, lebo
človek má málo príležitostí na ovplyvnenie zákonov. Domnieval sa, že ak veci
zostanú rovnaké, osoba, ktorá je zapojená do rozhodnutí v jeho skupine,
bude mať plnší život než osoba, ktorá necháva rozhodovať o svojom živote
iných. Jednou z ľudských schopností je schopnosť usporiadať spoločenstvo, na
čo mal Platón domnienku, že najlepší život je filozofická kontemplácia.
Aristoteles sa s ním nezhodoval v tomto názore.
ČRTY
POLITICKKÝCH SPOLOČENSTIEV
Veľkú
časť politiky venuje Aristoteles podrobnému štúdiu foriem politických
spoločenstiev. Uvedomuje si jedinečnosť historických, geografických čŕt miest
a veľkosť obyvateľstva. Najvýznamnejšia črta je počet ľudí zapojených do
skutočnej vlády mesta. Alternatívy sú: jeden vládca, niekoľko vládcov
a veľa vládcov. Čiže tri druhy vlády: kráľovstvo, aristokracia
a polieta.
HIERARCHIA
Pre
akékoľvek združovanie medzi ľuďmi je podľa Aristotela potrebná hierarchia,
okrem priateľstva. Niekto musí rozhodovať, a tiež niekto rozhodnutie
vykonávať. V každej organizácii musia existovať vodcovia
a nasledovníci.
SPRAVODLIVOŤ
, STABILITA A VÝCHOVA
Jedným
z následkov našej schopnosti hovoriť je to, že môžeme diskutovať o tom, čo je
spravodlivé. Všetci ľudia by mali byť rovní – ale v akom ohľade? Nie sme
si rovní silou, talentom, cnosťou alebo zdravím. Aristotelova myšlienka spočíva
v tom, že musí existovať zhoda na istých základných hodnotách, aby bolo
spoločenstvo stabilné. Miera je nevyhnutná, ak má štát napĺňať svoje rozmanité
funkcie . Ak si väčšina spoločenstva myslí, že otroctvo je nevyhnutným prvkom
kondície spoločenstva a iný že je nemorálne, vznikne rozkol aj občianska
vojna. Ako privedieme členov spoločenstva, aby mali také isté hodnoty, ktoré
povedú k stabilite? Podľa Aristotela je kľúčom vzdelávanie, ale nie
v rodine. V politike predstavuje učebný plán. Domnieval sa, že keď sa
deti stanú staršími možno naučené hodnoty vysvetliť a zdôvodniť. Bolo by
pravdepodobne neskoro, keby sa čakalo až do dospelosti. Podľa Aristotela to nie
je iba filozofický argument, ktorý vedie
ku konaniu a hodnotám, ktoré sú potrebné na podporu spoločenstva. Cvičenie
v detstve je dôležitejšie.
No comments:
Post a Comment