Powered By Blogger

Saturday 30 May 2015

Учение за Бога и Антропологически възглед според Препод. МАКСИМ ИЗПОВЕДНИК

Учение за Бога
Макар Бог да се открива на човека и да е достъпен за неговото познание чрез природата и Свещ. Писание, но не в Своята същност. Ако в ограничените неща се познава не тяхната същност, а само нейните прояви, това толкова повече важи по отношение на Бога. Ние можем да си представим и мислим Бога само във форми, заимствувани от достъпния ни ограничен свят, които не изразяват Неговата същност. Затова ние можем да имаме знание само за това, че Бог съществуа, а не за това, какво Той е. Най-много съответствуващите на Божието същество епитети: безпределен, безначален, безкраен и т. н. изразяват само какво Бог не е, а не това, какво Той е. Към Бога еднакво са приложими и положителни, и отрицателни изрази - те свидетелствуват, че Той съществува; но Той не е нещо от достъпното за познанието. Той е всичко и над всичко. Бог е безпределен, или по-точно Той е по-високо от безпределността. Като безпределен, Той няма нито начало, нито край и е чужд на всякакво движение. Понеже Бог е първопричината и последната цел на всяко битие, Той е и последният предел на битието и на дейността на разумните същества. Бог е същество просто (не сложно) и като същност, без определени качества, и като мисъл, нямаща никаква причина. Следователно, Той е по-високо от същността на мисълта. Определяйки Бога по пътя на абстракцията, като посочва, че Той не е нито същество, нито сила, нито време, нито вечност, нито място, нито начало, нито среда, нито край, преп. Максим подчертава обаче, че Той е самобитен и дори по-високо от самобитността. Той е начало на съществата като Творец, - среда като Промислител, - край като даващ определено очертание на нещата. Като мотив за творческа дейност за Бога служи Неговата най-висша благост, а цел - усъвършенствуването на създадените от Него разумни същества.

Антропологически възглед

Първият човек - Адам е създаден от Бога по образ и подобие Божии. Богоподобието му се състои в духовността и разумността, безстрастието и нетленността. Образът се отличава от подобието. Образът се отнася към същността на човека и се проявява в неговото битие, „макар и не безначално, но безкрайно”. Подобието се заключава в нравствената способност за усъвършенствуване, т. е. в благостта и премъдростта. Оттук следва, че „човек по благодат е това, което Бог е по същество”. Душата е „безтелесна, проста, безсмъртна и разумна същност”. Тя е създадена едновременно с тялото, а не преди или след него. В състава на душата действуват три сили: разумна, пехотна и раздразителна. Тялото на Адам не е било грубо и не е страдало. То било нетленно. Човек не трябвало да се размножава по пътя на брака. Природната воля е естествен стремеж на човека към добро. То се извършва в човека „по природа” и съгласно с плана на Твореца. Това е просто желание, способност на човешката природа просто да желае. Тази естествена способност е дадена на всички човеци в еднаква степен и тя е естествена способност към доброто. В природата няма зло, то се е явило от злоупотребата със свободната човешка воля. „Злото се съзерцава не в природата на създанията,но в погрешното и неразумното им движение”. Редом с естествената безпогрешна воля, насочена винаги и само към доброто, способността на човека да действува зависи и от неговите познавателни възможности. В човека действува и разсъдъчна, гномическа воля, не като просто желание, а вече като желание на нещо определено. Това е именно свободата на волята, в смисъл на свобода на избор на мотивите. И ако природната воля е дадена на всички люде в еднаква степен, то разсъдъчната воля е своеобразие на една или друга личност. Разсъдъчната воля предполага някакво колебание, борба на мотивите, вътрешна дейност на мисълта и желанията. Това е чисто човешка, несъвършена воля и затова често пъти греховна. Грехът на Адама се е състоял в свободното отклоняване на волята му от добро към зло. Като последица на грехопадението се явили: страстите, болестите, смъртта, раздорите, разделението на мъжки и женски пол и съединеното с похотта продължаване на човешкия род. Заради спасението на човека се въплъщава Словото. С въплъщението на Словото е свързано обожението на човека. Спасението е и обожение. Човек е свързваща граница между Бога и тварите и чрез него се извършва обожението. Единението на Бога и човека се извършва по тяхната взаимна любов. Бог снизхожда към човека и става човек, а човек, като обича Бога, изобразява Го в себе си и по благодат става син Божи, бог. Получава се взаимообщение на въчеловечаването и обожението, което преи. Максим именува „прекрасно взаимообращение”. „Бог боголепно в началото създал нашата природа подобна Нему, и твърде ясно отобразяваща в себе си Неговата собствена благост”. Всичко съществуващо е устроено заради обожението и Бог затова ни е създал, за да станем общници на божеското естество. Всичко създадено трябва да се върне към Образа, и целта на Промисъла е да върне и съедини чрез любовта това, което е разкъсано от злото.

No comments:

Post a Comment