Powered By Blogger

Saturday 30 May 2015

Преп. Максим Изповедник - църковен учител, подвижник и духовен наставник на Православието



автор: Доц. Костадин Нушев   

На 21 януари Православната църква чества тържествено паметта и възпоменава делото на великия подвижник за Христовата истина и защитник на чистотата на православната вяра преподобни Максим Изповедник (ок. 580-662г. сл. Хр.). Този свети отец е един от най-големите и почитани църковни учители на Православието, проявил се като смел и непоколебим защитник на чистотата на вярата в Нашия Спасител и Господ Иисус Христос, засвидетелствал и запечатал верността си към Него с мъченическия подвиг на изповедничеството.
Кой е св. Максим Изповедник и защо Църквата е отредила неговата памет да се възпоменава наред с големите духовни учители и наставници на Православието?
Дълбоко ерудиран и проникнат от духа на светоотеческото богословие, познаващ отлично богатото съдържание на Христовото учение, духовното наследство и дълбоките корени на Църковното предание, св. Максим се проявил в едно смутно за Църквата време на заблуди и богословски спорове като плодовит християнски мислител и авторитетен учител на истините на вярата. В историята на Църквата от епохата на Веленските събори и развитието на Православното догматическо учение по време на христологическите спорове през VІІ в. преп. Максим Изповедник се откроява като най-авторитетния богослов и учител, който се изправя смело срещу еретическите заблуди на моноенергизма и монотелитството. Тези нови христологически ереси се отклоняват от истините на православното догматическо вероучение и чрез държавната и политическа намеса на императорския двор сериозно засегнали единството на Църквата и смутили живота на Християнския изток.
1. Полемиката на св. Максим Изповедник срещу монотелизма
Активната богословска и учителска дейност на преп. Максим Изповедник се разгръщат и протичат на фона на тези нестихващи христологически спорове на Изток, които се преплитат също така със сложни и трудноразрешими богословски проблеми на оригенизма и вълнуват Църквата още от VІ в. - времето на император Юстиниян Велики (527-565г.) и Петия Вселенски събор (553г.). По-непосредствено делото и подвига на св. Максим се определят от необходимостта да се даде богословски отпор и твърда аргументация, от страна на църковното учение, на модифициралите се и възникнали, във връзка с монофизитството, нови еретически учения на моноенергизма и монотелитството, изповядващи “едно природно действие” и “една природна воля” у Богочовека Иисус Христос вместо “две естествени действия” и “две воли”, съответстващи на Божественото и човешкото естество на Спасителя като Въплътил се Син Божий. С това св. Максим Изповедник се проявил като водещ църковен авторитет и богослов през периода между Петия (553г.) и Шестия (680-681г.) Вселенски събори и се превърнал в ключова фигура на Православното църковно богословие в борбата и догматическите спорове срещу христологичните ереси от това време. Неговото учение по въпросите срещу монотелитството и борбата за утвърждаване на чистотата на Халкидонското вероопределение се приема като израз на съборното учение на Църквата и е важен етап от развитието на Православната църковна Христология.
Според житието на светия отец и историческите свидетелства с възкачването на новия император Ираклий на престола, през 610 г. заради своята философска и богословска подготовка и безспорна ерудиция, той бил поканен в императорската канцелария за държавен съветник (protosekretis), но през 614 г. при появата на новото еретическо учение като държавно узаконена идеология и доктрина в областта на църковното вероизповедание, св. Максим се оттеглил и се усамотил в манастир близо до градчето Хрисополис в околностите на Константинопол.Ереста на моноенергизма, преминала по-късно в монотелитство, се появила по време на  управлението на император Ираклий (610-641г.) и е пряко свързана с неговата политика на компромиси в търсенето на обединение с монофизитите на Изток. Външната заплаха за държавата от персите кара императора да търси вътрешен съюзник в лицето на отделилите се от Църквата монофизити като предлага обща обединителна формула за изповядване на вярата, която да сближи различията и в която и православните диофизити да запазят своето Халкедонско вероизповедание и монофизитите да признаят в изповядването на “една енергия” или “едно действие” в Богочовека Иисус Христос своето монофизитство.
За целите на тази политика било съставено, с помоща на тогавашния Константинополски патриарх Сергий, едно “догматическо определение” в този дух, узаконено от императора, което той изисквал да бъде възприето като изложение и изповедание на вярата от Църквата. Това била политическа платформа с компромисни доктринални формулировки, които се отклонявали от Православното догматическо предание и вероучение на Църквата, които били формулирани в Христологическото определение на Четвъртия и Петия Вселенски събори. Православното диофизитско христологическо вероопределение за ипостасното съединение на Божествената и човешката природа в Личността на Иисус Христос било съборно определено и увърдено на Вселенските събори като контрапункт на еретическите постановки на монофизитството. Православното учение и Халкедонското изповедание на вярата било потвърдено през VІ век от Църквата по време на Петия вселенски събор. Тази вяра в Господ Иисус Христос като Въплътил Се Син Божий - Истински Бог и Истински човек, в Когото Божественото и човешкото естество са Ипостасно съединени “неслитно, неизменно, неразделно и неразлъчно”, била поставена на сериозно изпитание от моноенергизма и монотелитството и намерила в лицето на преп. Максим Изповедник своя най-силен защитник.
Пръв подема борбата срещу новата ерес йерусалимският патриарх св. Софроний. Преп. Максим считал себе си за ученик и последовател на св. Софроний, а някой учени и изследователи посочват, че в лицето на "духовния отец", от когото е получил учението и тълкуванието на Светата Божествена литургия, за което споменава св. Максим в началото на своята "Мистагогия", църковният учител визира самия св. Софроний Йерусалимски.
Както свидетелства самият преп. Максим в своето съчинение “Диспут с Пир”, по това време в столицата и сред йерархията на Константинополската църква цари пълно объркване и неяснота по въпросите на вярата и учението за “волята” и “естествата” в Христа и дори самите патриарси заради това често променяли своето становище и изменяли на църковното учение под натиска на императора. Но според св. Максим императорите не могат да издават едикти и да законодателстват в сферата на църковните догмати, както в държавната политическа област, защото това е в компетенциите и правомощията само на Вселенски събор. Императорът може по своя инициатива да покани Църквата да свика събор по въпросите на вярата и като външен “надзорник” и страж да охранява авторитета на Събора, който свободно законодателства в областта на истините на вярата, извличайки и формулирайки учението на Вселенската църква от Свещеното предание в съгласие с Духа на истината и определенията на предходните Вселенски събори. Придържайки се към тази църковна позиция св. Максим изразява и формулира важни догматически и еклезиологически принципи и критерии за това кой и как може да даде авторитетно изложение (“Ектесис”) на Православната вяра и кога Църквата в съгласие със своето Вселенско предание може да приеме като свое това вероучително изложение. Той отрича правото на императора да налага свой “Ектесис” на вярата, какъвто бил случая с новата ерес, като задължително вероизповедание за Църквата без това изложение да е прието от нея на Вселенски събор.
В хода на тази борба преподобни Максим отстоявал твърдо,  богословски прецизирал и разработил с по-голяма яснота и пълнота християнската догматическа вероизповед на Църквата за двете воли, съответстващи на двете природи - Божествена и човешка, съединени в Личността на Богочовека Иисус Христос. Той разкрил и доказал (“Диспут с Пир”), че волята като естествено-присъщо действие и свойство следва да се отнася не към Личността на Въплътилия Се Син Божий, а към ипостасно съединените “неслитно, неизменно, неразделно и неразлъчно” в Него две природи. Халкидонската формула за начина на съединението на двете естества в Личността на Иисус Христос следва да се прилага и за двете Негови естествени действия и воли, които запазват своето онтологическо различие и не се смесват, не преминават една в друга и не се изменят по своето същност. Така големият богослов и църковен учител станал изразител на догматическата истина на Вселенската църква, на нейното съборно съзнание и на чистотата на православното вероучение срещу монотелитската христологическа ерес.
Св.Максим разработва концептуално важни богословски елементи на православната Христологическа доктрина в противовес на монотелитската ерес – той интегрира и прецизира в догматическото учение на Църквата категориите "същност" и “енергия” и тяхното съотношение в двете естества на Въплътилия Се Син Божий Иисус Христос. С това учението на светия отец се превръща във важен етап от развитието на Православното богословие от епохата на Вселенските събори и здрава основа за понататъшното задълбочаване на Църковното учение в неговите различни области.
2. Велик подвижник и духовен наставник на Църквата
Ролята и заслугите на св. Максим, обаче, не се изчерпват само в сферата на догматическото богословие и успешната полемика срещу монотелитството, макар това безспорно да е най-големият му принос в историята на Вселенската църква и традицията на Православието.
Светият отец има ключово място, важни заслуги и определящо значение за ясното формулиране на много аспекти от съборното учение на Църквата. Той се придържа точно към Православното предание и разработва в систематичен вид и други важни богословски въпроси в области като нравственото, аскетическото и мистическото богословие на Източната църква, а така също и за успешното формулиране и прецизиране на основопалагащи постулати на християнското философско-метафизическо учение в областта на онтологията, освобождаващи го от заблудите, грешките и крайностите на Оригенизма, който бил отхвърлен от църквата на Петия вселенски събор през 553г. Големите способности на св. Максим в областта на философията и метафизиката проличават при неговата обработка и коментар на Ареопагитския корпус, корекцията на наследството на Оригенизма в богословието на източната патристика и в творческия  синтез на апофатичаското и мистическото богословие.
Големите богословски познания в областта на доктриналните - нравоучителни и догматически, въпроси на вярата позволяват на преп.Максим Изповедник да постави учението за християнските добродетели и подвижничеството, за духовно-аскетическия живот и усъвършенстването, за богопознанието, духовното съзерцание и мистичното единение с Бога върху правилна, ясна и здрава християнска основа.
Той събира и преподава в своите богословски творения богатия и богоозарен духовен опит на отците и подвижниците на пустинята като го систематизира и подрежда богословски във връзка с учението на Църквата за Бога и Домостроителството на Сина Божий.
Етическите и аскетическите възгледи в богословието на преп. Максим Изповедник са неразривно свързани с неговата православна Христология и църковното учение за Божието домостроителство за спасението на човешкия род. Домостроителството и Христологията в учението на св.Максим са твърдата и неизменна основа на етиката и аскетиката в неговата широкоразгърната и обхватна богословска система.
В областта на етическото и аскетическото учение на Църквата св.Максим се движи в духовната традиция, завещана от източните отци и подвижници, като се опира на постигнатото от св.Макарий Египетски и някои насоки, очертани от аскетическото учение на Евагрий Понтийски. Усвоявайки някои важни и определящи за християнската аскетика на Изтока антрополгично-аскетически постановки за “чистотата на ума”, “непрестанната молитва на ума” и особено системата на Евагрий Понтийски при класификацията на добродетелите и страстите (злите помисли) св. Максим коригира и освобождава това направление в духовността и монашеското богословие от едностранните и крайни спиритуалистични, интелектуалистични и оригенистични уклони. По този начин учението на светия отец за духовния живот и християнското подвижничество се възприема и определя от редица познавачи и изследователи на православната традиция и духовност, като о.Йоан Майендорф например, като балансиран и коригиращ крайностите и неточностите синтез между гностико-интелектуалистичното течение в монашеската школа, представено в учението на Евагрий Понтийски, и мистическото направление в духовния живот застъпвано от св.Макарий Египетски.
В своите богословски и аскетически възгледи св. Максим продължава развитието и на някои основополагащи за духовността на християнския Изток постановки, водещи началото си още от традицията на Александрийската школа и творчеството на св.Григорий Нисийски (335-394г.сл.Хр.), преминали и възприети в духа на мистическото богословие на Ареопагитския корпус в Църковното учение. Това са преди всичко някои възгледи за девството и целомъдрието, за духовното възхождане на човека към Бога, за съзерцанието и богомислието, за мистичния ерос, мистичното единение с Бога и обожението на човека в благодатта (theosis kata harin).
Сам приел монашество и подвизаващ се в иночески образ св.Максим става един от най-авторитетните духовни учители на Църквата и един от най-важните представители на монашеското богословие на Православния изток.
Своите възгледи за християнското подвижничество преп. Максим Изповедник излага в редица богословски съчинения, послания, трактати, слова и поучения, от които най-важни и значими за църковно-аскетическото учение са “Слово за подвижническия живот” (Logos asketikos), “Глави за Любовта” (Kefalia peri agapis), “Тълкувание на Господнята молитва“, “Различни богословси и домостроителни глави”, “Глави за добродетелта и порока”, “Въпроси и отговори до Таласий” и други. Наред с тези специално богословско-етически съчинения и в други свои богословски трудове св.Максим разкрива своите етически възгледи, които, както е характерно за този етап от развитието на систематическото богословие на Църквата, присъстват в неразривна връзка с догматическите теми и въпроси  без да бъдат отделяни и обособявани от тях.
Такива съчинения са например ”Мистагогия”(Тайноводство), съдържащо мистическото учение на светия отец за духовно-литургийния живот на Църквата, основан върху евхаристийното тайнство и пътя на духовното възхождане към Бога. В това съчинетие в богословско единство се съдържат важни елементи от теологическото, гносеологическото, мистическото и литургическото богословие на Църквата. Тук откриваме редица важни аспекти от църковното учение за тайнствата, благодатно-сакраменталния живот на Църквата и пътя на човешкото духовно преобразяване, възхождане към Бога, мистично единение с Него в благодатта и постигането на крайната цел на човешкото съществуване – теосиса, като вечно общение и пребъдване в Божията любов.
За големия църковен учител духовния живот на християните и подвижничеството в добродетелите са неразривно свързани с благодатния молитвен и реално-мистичен живот на Църквата. "Духовното изкуство"  на подвижниеството се намира в неразлъчно единство с "литургическото изкуство" на Църквата. Тези истини за духовното подвижничество и за единството между антропология, етика и аскетика в православната духовност на Църквата се съдържат в пълнота в богословското съчинение "Мистагогия", което е един от най-авторитетните трактати по мистическо и литургическо богословие в традицията на Православната църква

Природна воля

В “Диспут с Пир” св. Максим разкрива ясно и последователно същността на човешката природа, която е създадена свободна: “нищо природно не само у божествената и нетварна, но и у разумната и нетварна природа не е подчинено на необходимостта. Защото това, което е разумно по природа, притежава природната способност на съзнателното желание, която именно се нарича воля (θελημα) на умната душа[10]. Според тази способност ние по своя воля разсъждаваме и като разсъждаваме, по своя воля решаваме, и по своя воля изследваме и съобразяваме, и обмисляме, и съдим, и определяме, и избираме, и предприемаме, и използваме”.[11]

В подкрепа на това твърдение той цитира и големия църковен авторитет, св. Кирил Александрийски (412-444 г.), който в трета глава на съчинението си в ответ на укорите на Теодорит ясно заявява: “Нищо в мислещата природа не е неволно и неумишлено”.

При изследването на волята св. Максим ясно се разграничава от неоплатоническата езическа традиция и изяснява твърдението на св. Атанасий Велики, че “умът Господен съвсем не е Господ, а волята, или желанието, или способността спрямо нещо”[12] - т. е., както твърди и св. Климент Александрийски в VІ книга на Стромата (Килими): “волята е стремящ се ум, а желанието е разумен стремеж или воля за нещо”.[13]

Съществуването на природна воля св. отец свързва с платоническата традиция в разглеждането на трите вида живот у живите същества, като всеки един от тях се отличава по някакъв логос на създаването си, а именно: растителния, сетивния и разумния. За разумния живот е свойствено движението по своя власт[14], от което следва, че всяко разумно същество по природа е надарено с воля[15]. Природните качества не подлежат на научаване, следователно не подлежи на научаване и волята.

Ето и друг, много силен аргумент за наличие на свободна воля у човека: “ако човекът е създаден по образ на блажената и свръхсъщностна Божественост, а Божията природа е самовластна, следователно човекът като неин истински образ е по природа и той самовластен”, т. е. надарен с воля.”[16]

Наличието на воля у човека според св. Максим Изповедник тайнствено е свързано с Божието домостроителство за човека: Христос “ни даде Себе Си за съвършен образец и пример за подражание, за да можем и ние доброволнода се приобщим към Бога”[17]. “Защото тайнството на спасението /е дадено/ на тези, които го жадуват доброволно, а не на тези, които биват провличани под властта на тиранията.”[18] Тук, както и на други места, преп. Максим прави ясно разграничение между Царството Божие и тиранията на дявола.
10] Θέλημα - способността за мислене и действие.
[11] Св. Максим Изповедник. Диспут с Пир. С., 2002, с. 17-18.
[12] Св. Атанасий Велики “За въплъщението Христово” – отнася се към Римл. 11:34: “Кой е познал ума на Господа” – срещу Аполинарий, който твърди, че Словото е Ум.
[13] Св. Максим Изповедник . Диспут с Пир. С., 2002, с. 41.
[14] Αυτεξούσιος κίνησις – самовластно движение.
[15] Тук св. Максим цитира “блажения Диадох Фотикийски, който определя самовластието като воля”. Цит. съч., с. 28.
[16] Цит съч. – с. 28.
[17] Митрополит Йеротей (Влахос). Богословски размисъл за свободата // Богословска мисъл, 1-2/1999, с. 30.
[18] Толкование на молитву Господню // Творения преподобного Максима Исповедника, кн. І, Москва, 1993, с. 188.



No comments:

Post a Comment