Powered By Blogger

Wednesday 3 June 2015

Христологически и сотириологически възглед - Препод. МАКСИМ ИЗПОВЕДНИК


Въплътилият се Логос, Иисус Христос стои в средището на световната история. Времето преди Христа е време на подготовка на Боговъплъщението, а времето след Христа е време на обожението на човеците, което се извършва чрез въплъщението на Логоса, Бог-Слово. Като нов принцип на живота на човеците Христос необходимо трябва да бъде истински Бог и съвършен Човек, т.е. Богочовек. От двойствеността на цялостните природи следва двойственост и на волите и действията. Защото, ако се признае, че човешките действия в Христа са подчинени така, че те се явяват само оръдие в ръцете на Словото, то незабелязано може да се изпадне в аполинарианство, а ако се признаят за нещо чуждо и външно на Словото, това води към несторианство - монофизитство, а след това и към монотелитство. Преп. Максим излиза от това затруднение, като внася в христологията уточнение. Той подчертава, че между Христа и обикновения човек има разлика и че волята принадлежи към природата. Съединението на душата и тялото образува съвършената и пълна природа и това е не толкова ипостасно, колкото природно единение. Волите и действията в Христа изхождат от природите, а не от Ипостаста. Ащом природите са две, то и волите и действията са две. Както в Св. Троица една е божествената природа и една е волята, така и в Христа две са природите и оттук две са волите. За да поясни, че тези две воли в Христа не влизат в противоречие помежду си, преп. Максим внася ново уточнение, като изтъква, че има „природна воля” и „разсъдъчна, гномическа воля”. На природата принадлежи само естественото желание, а изборът, разсъдъчната, гномическа воля принадлежи на личността. Човешката природа на Иисуса Христа има само природна, а не разсъдъчна воля, понеже избора, насоката на волята определя Бог Слово, Който със Своята божествена воля ръководи и човешката. Затова в Христа се изключват всякакви заблуди и всякакъв грях.
„Единородният Син Божи, предвечното Слово, Което е от Бога Отца, Източникът на живота и безсмъртието се яви на нас, които седим в мрак и смъртна сянка (Ис. 9:2. Мат 4:16), като се въплътил от Св. Дух и пресветата Дева и ни показа образа на богоподобния живот, като ни даде св. заповеди с обещание на небесното царство за тези, които живеят според тях... Като претърпял спасителни страдания и възкръснал от мъртвите, дарувал ни е надежда за възкресение и вечен живот; чрез послушанието Си разрушил вината на прародителския грях и със смъртта Си унищожил властта на смъртта, та „както в Адама всички умират, тъй и в Христа всички ще оживеят” (1 Кор. 15:22); и най-после, като се възнесъл на небето и седнал отдясно на Отца, изпратил Св. Дух в залог на живот, в просвещение и освещение на нашите души и в помощ на подвизаващите се за спасение, в помощ да изпълняват заповедите Му. Спасителят доброволно и свободно приел върху Себе Си всички немощи на човека, за да го освободи от тях, както огънят разтопява восъка или слънцето прогонва мрака. Във връзка с изкупителното дело на Иисуса Христа преп. Максим повтаря мисълта на св. Ириней Лионски и св. Атанасий Велики, че „Бог затова станал човек и Син Божи — Син Човечески, за да направи нас богове и синове Божии”. В основата на учението на преп. Максим за изкуплението и спасителното обожение на човека легнала формулата на св. Григорий Богослов, че „което не е възприето, то не е и излекувано”. Преп. Максим обяснява изкупителното дело Христово, както св. Ириней Лионски, като възстановяване, възглавяване и събиране на цялото творение. Движещата сила на изкуплението и спасението е любовта, а нищо не стои по-високо от изявената на кръста любов.



No comments:

Post a Comment