Powered By Blogger

Sunday 19 April 2015

Учение за Богопознанието според преп. Максим Изповедник



Според преп. Максим Бог Сам в Себе Си и в Своя вътрешен живот е непостижим за човека. Бога ние познаваме не по Неговото същество, но по Неговите величествени дела. Той е достъпен за човешкото познание само в Своите външни прояви. 

1. За откровение на Бога служат: 
1) целият сътворен свят и 
2) Свещ. Писание. 
Оттук възможността на богопознанието се обуславя от съществуването на откровение в широк смисъл, което идва отвън - от Самия Бог. Целият сътворен свят е откровение на второто Лице на Св. Троица, на божествения Логос. Всяка вещ в света има своя цел или идея; идеите на отделните предмети се обединяват във висши и по-общи, а последната цел на всичко е Логосът. В Него се съдържат идеите на всички предмети. Той е начало на всичко. Той се открива във всичко като първо начало и последна цел на всичко съществуващо. Според преп. Максим в принципиално отношение еднакво е значението на откровението в природата и в Свещ. Писание. В тях се открива една и съща истина. Истината може да се познае и от природата, дори без помощта на Свещ. Писание. Божественият Логос иска чрез красотата и разнообразието на явленията в чувствения свят да подбуди към познавателна дейност човеците, та, като се откъсне постепенно от чувствената видимост и като прониква в съкровения смисъл на нещата, човек да дойде до познанието на самия божествен Логос, т. е. до богопознание. Който е познал чрез разглеждане и изучаване на природата в какво се заключава истината, той, като вижда невъзможността да обхване с ума си цялото разнообразие на явленията, в които тя се проявява, естествено се обръща мислено от тварите към Самия Творец и търси други средства за Неговото по-пълно познаване. Такова средство е Свещ. Писание. Но и Свещ. Писание е действително откровение на истината само за тези, които я търсят в него и не се спират само на неговата буква. В Свещ. Писание под покривалото на буквите и словата присъствува Сам Логосът, Който е и виновник, и цел, и предмет както на писаното, така и на неписаното откровение. Бидейки невидим и нематериален. Той става видим в писмената и словата на Писанието заради нашата чувствена природа. Освен тези два начина на богопознание според преп. Максим има и трети - чрез непосредственото откриване на Логоса на човека в мистическото съзерцание. В непосредствено съзерцание познават Бога ангелите. Като награда то се обещава на човеците в бъдещия живот, но светците се удостояват с него още в сегашния. Светците достигат това съзерцание чрез съвършено безстрастие и отричане от всякакво познание на ограничените неща заради съединението с Този, Който е самата истина. Такова познание на Бога е дело на Божията благодат и превишава естествените сили на човека. Ние не можем и да си представим в какво се състои то. Това знаят само Бог и тези, които се удостояват да го получат от Него.

No comments:

Post a Comment