Според преп. Максим Бог Сам в Себе Си и в Своя вътрешен
живот е непостижим за човека. Бога ние познаваме не по Неговото същество, но по
Неговите величествени дела. Той е достъпен за човешкото познание само в Своите
външни прояви.
1. За откровение на Бога служат:
1) целият сътворен свят и
2) Свещ.
Писание.
Оттук възможността на богопознанието се обуславя от съществуването на
откровение в широк смисъл, което идва отвън - от Самия Бог. Целият сътворен
свят е откровение на второто Лице на Св. Троица, на божествения Логос. Всяка вещ
в света има своя цел или идея; идеите на отделните предмети се обединяват във
висши и по-общи, а последната цел на всичко е Логосът. В Него се съдържат
идеите на всички предмети. Той е начало на всичко. Той се открива във всичко
като първо начало и последна цел на всичко съществуващо. Според преп. Максим в
принципиално отношение еднакво е значението на откровението в природата и в
Свещ. Писание. В тях се открива една и съща истина. Истината може да се познае
и от природата, дори без помощта на Свещ. Писание. Божественият Логос иска чрез
красотата и разнообразието на явленията в чувствения свят да подбуди към
познавателна дейност човеците, та, като се откъсне постепенно от чувствената
видимост и като прониква в съкровения смисъл на нещата, човек да дойде до
познанието на самия божествен Логос, т. е. до богопознание. Който е познал чрез
разглеждане и изучаване на природата в какво се заключава истината, той, като
вижда невъзможността да обхване с ума си цялото разнообразие на явленията, в
които тя се проявява, естествено се обръща мислено от тварите към Самия Творец
и търси други средства за Неговото по-пълно познаване. Такова средство е Свещ.
Писание. Но и Свещ. Писание е действително откровение на истината само за тези,
които я търсят в него и не се спират само на неговата буква. В Свещ. Писание
под покривалото на буквите и словата присъствува Сам Логосът, Който е и
виновник, и цел, и предмет както на писаното, така и на неписаното откровение.
Бидейки невидим и нематериален. Той става видим в писмената и словата на
Писанието заради нашата чувствена природа. Освен тези два начина на
богопознание според преп. Максим има и трети - чрез непосредственото откриване
на Логоса на човека в мистическото съзерцание. В непосредствено съзерцание
познават Бога ангелите. Като награда то се обещава на човеците в бъдещия живот,
но светците се удостояват с него още в сегашния. Светците достигат това
съзерцание чрез съвършено безстрастие и отричане от всякакво познание на
ограничените неща заради съединението с Този, Който е самата истина. Такова
познание на Бога е дело на Божията благодат и превишава естествените сили на
човека. Ние не можем и да си представим в какво се състои то. Това знаят само
Бог и тези, които се удостояват да го получат от Него.
No comments:
Post a Comment