Powered By Blogger

Wednesday 24 December 2014

Боговдъхновеност на Свещ. Писание



Въпреки, че през цялото време на историята са се опитвали да направят благовестието политическо, целият Нов Завет си остава учение на църквата.
Цялото Писание е боговдъхновено и полезно за поука, за изобличение, за поправление, за наставление в правдата, 2 Тим. 3:16
Защото никога по човешка воля не е изречено пророчество, но от Дух Светий просветявани са говорили светите Божии човеци. 2 Петр. 1:21
Думата „пророк“ в Свещ. Писание не означава „прорицател“ или „предсказател“, а е по отношение на такъв който знае нещо предварително открито от Бог. В този смисъл Адам се явява първият пророк, защото той първи и непосредствено общува с Бог.
И в последните дни, казва Бог,
ще излея от Духа Си на всяка твар;
и синовете ви и дъщерите ви ще пророкуват,
юношите ви ще виждат видения
и старците ви ще сънуват сънища.
Още и на слугите Си и на слугините Си ще изливам от Духа Си.
В онези дни ще пророкуват.
Деяния 2:17-18
Всеки човек ще бъде пророк когато достигне до познанието на Бога. В по-тесен смисъл „пророци“ са всички онези чрез които прозвучава или се записва Божието Слово – библейските писатели. В най-тесен смисъл „пророк“ е наречен конкретен човек – личност, отделен за служение за Бог. Към понятието ПРОРОК са призовани всички човеци.
Предането, че Свещеното Писани е Боговдъхновено е трайно установено в самия Нов Завет, за разлика от елинистическите съчинения. За боговдъхновеността свидетестват и всички отци, учители и писатели на Църквата. В светлината на това разбиране съществуването на Свещ. Писание се дължи изключително и само на Божието Откровение, дихание и благодат. Именно тази благодат и сила прави Божието Слово живо. Светите Отци не развиват систематично учение за боговдъхновеността. За тях боговдъхновеността има характер на лично събитие или благодатна теофания – харизматика. Светите Отци отдават Божието Слово на Свещ. Писатели на осезанието на Светия Дух който живее в тях до степента за която им е полезно. Боговдъхновеноста не засяга само разумната дейност, а цялото битие на съществуване. Боговдъхновеноста се явява събитие на Божията грижа, на Божия промисъл.
Боговдъхновеноста е Христофания или пребиваване на Св. Дух което издига човешките биологични функции на по-високо ниво и осветлява целия човек. От тук следва, че Боговдъхновеноста не е временно състояние, а постоянна, жизнена връзка с личния троичен Бог. В този смисъл Боговдъхновеноста е временно магическо обсебване като древните оракули, елинистическото предание и гадателите.
Когато говорим за лична връзка на древните писатели и троичния Бог, това изключва всякакво разбиране на боговдъхновеността като механическа.
Има различни теории за боговдъхновеноста, но истинската теория е свързана с връзката на човек с църквата. MODUS VIVENTI – постоянна боговдъхновеност. Механична боговдъхновеност няма, защото това би означавало, че в един момент Бог не се грижи за човека и го изоставя, но това не е така.
Човек е ирелационно същество, той не е създаден да бъде сам и самотен. Има знак на равенство между Свещеното Писание и Свещеното Предание. Нишката е тънка, но трябва да се знае разликата. Хората са различни в различното им възрастване. Как върприемаме личността, как другия възприема другия. Когато говори за човек и Божествен свят, човек съдейства и е съработник на Бог. Това съдействие не поставя в опасност авторитета на божествената истина, защото Дух Свети прочиства и просветлява ума, така че Свещ. Писание да може да разбере правилно, да възвести и предаде по подходящ начин божествените смисли. Процеса на очистването е като рефиниране, за всеки този процес е различен, лествицата е различна в полза на човека.

Има асиметричност която присъства в библ. Богослужение и литургия, непрекъснато преплитане на ясния с неясния човек за свободата на човека, а не това той да бъде скован както в юдейските предписания които са невъзможни за изпълнение. Не човек е за култовото предписание, а култовото предписание е за човека. Асиметричността присъства навсякъде в православието, докато в католицизма всичко е правила. Достоевски пише разказ за свободата и най-голямата илюзия, че я притежаваме.

No comments:

Post a Comment