Въпреки, че през
цялото време на историята са се опитвали
да направят благовестието политическо,
целият Нов Завет си остава учение на
църквата.
Цялото
Писание е боговдъхновено и полезно за
поука, за изобличение, за поправление,
за наставление в правдата,
2 Тим. 3:16
Защото
никога по човешка воля не е изречено
пророчество, но от Дух Светий просветявани
са говорили светите Божии човеци.
2 Петр. 1:21
Думата
„пророк“ в Свещ. Писание не означава
„прорицател“ или „предсказател“, а
е по отношение на такъв който знае нещо
предварително открито от Бог. В този
смисъл Адам се явява първият пророк,
защото той първи и непосредствено общува
с Бог.
И
в последните дни, казва Бог,
ще излея от Духа Си на всяка твар;
и синовете ви и дъщерите ви ще пророкуват,
юношите ви ще виждат видения
и старците ви ще сънуват сънища.
ще излея от Духа Си на всяка твар;
и синовете ви и дъщерите ви ще пророкуват,
юношите ви ще виждат видения
и старците ви ще сънуват сънища.
Още
и на слугите Си и на слугините Си ще
изливам от Духа Си.
В онези дни ще пророкуват.
В онези дни ще пророкуват.
Деяния
2:17-18
Всеки човек
ще бъде пророк когато достигне до
познанието на Бога. В по-тесен смисъл
„пророци“ са всички онези чрез които
прозвучава или се записва Божието Слово
– библейските писатели. В най-тесен
смисъл „пророк“ е наречен конкретен
човек – личност, отделен за служение
за Бог. Към понятието ПРОРОК са призовани
всички човеци.
Предането,
че Свещеното Писани е Боговдъхновено
е трайно установено в самия Нов Завет,
за разлика от елинистическите съчинения.
За боговдъхновеността свидетестват и
всички отци, учители и писатели на
Църквата. В светлината на това разбиране
съществуването на Свещ. Писание се дължи
изключително и само на Божието Откровение,
дихание и благодат. Именно тази благодат
и сила прави Божието Слово живо. Светите
Отци не развиват систематично учение
за боговдъхновеността. За тях
боговдъхновеността има характер на
лично събитие или благодатна теофания
– харизматика. Светите Отци отдават
Божието Слово на Свещ. Писатели на
осезанието на Светия Дух който живее в
тях до степента за която им е полезно.
Боговдъхновеноста не засяга само
разумната дейност, а цялото битие на
съществуване. Боговдъхновеноста се
явява събитие на Божията грижа, на Божия
промисъл.
Боговдъхновеноста
е Христофания или пребиваване на Св.
Дух което издига човешките биологични
функции на по-високо ниво и осветлява
целия човек. От тук следва, че
Боговдъхновеноста не е временно
състояние, а постоянна, жизнена връзка
с личния троичен Бог. В този смисъл
Боговдъхновеноста е временно магическо
обсебване като древните оракули,
елинистическото предание и гадателите.
Когато говорим
за лична връзка на древните писатели и
троичния Бог, това изключва всякакво
разбиране на боговдъхновеността като
механическа.
Има различни
теории за боговдъхновеноста, но
истинската теория е свързана с връзката
на човек с църквата. MODUS VIVENTI – постоянна
боговдъхновеност. Механична боговдъхновеност
няма, защото това би означавало, че в
един момент Бог не се грижи за човека и
го изоставя, но това не е така.
Човек е
ирелационно същество, той не е създаден
да бъде сам и самотен. Има знак на
равенство между Свещеното Писание и
Свещеното Предание. Нишката е тънка, но
трябва да се знае разликата. Хората са
различни в различното им възрастване.
Как върприемаме личността, как другия
възприема другия. Когато говори за човек
и Божествен свят, човек съдейства и е
съработник на Бог. Това съдействие не
поставя в опасност авторитета на
божествената истина, защото Дух Свети
прочиства и просветлява ума, така че
Свещ. Писание да може да разбере правилно,
да възвести и предаде по подходящ начин
божествените смисли. Процеса на
очистването е като рефиниране, за всеки
този процес е различен, лествицата е
различна в полза на човека.
Има асиметричност
която присъства в библ. Богослужение и
литургия, непрекъснато преплитане на
ясния с неясния човек за свободата на
човека, а не това той да бъде скован
както в юдейските предписания които са
невъзможни за изпълнение. Не човек е за
култовото предписание, а култовото
предписание е за човека. Асиметричността
присъства навсякъде в православието,
докато в католицизма всичко е правила.
Достоевски пише разказ за свободата и
най-голямата илюзия, че я притежаваме.
No comments:
Post a Comment